لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۳

درخواست رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای منع صادرات فن‌آوری به دو شرکت چینی


رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین روز پنجشنبه ۱۶ شهریور، از وزارت بازرگانی ایالات متحده خواست تا به صادرات فن‌آوری به شرکت هواوی و نیز یک شرکت بزرگ تولید صنایع نیمه‌رسانای چینی که احتمالا محدودیت‌های تجاری آمریکا را نقض کرده است، پایان دهد.

مایک گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه، از دولت جو بایدن خواست تا موضع سخت‌گیرانه‌تری را در قبال ارسال فن‌آوری‌های ساخت آمریکا به چین اتخاذ کند.

هواوی، غول لوازم الکترونیک چینی، از گوشی پیشرفته جدیدی به نام «میت ۶۰ پرو» رونمایی کرده که حاوی تراشه‌ای است که تحلیلگران می‌گویند توسط شرکت بین‌المللی صنایع نیمه‌رسانای «اسمیک» چین ساخته شده است.

آقای گالاگر در بیانیه‌ای گفت که این تراشه احتمالاً بدون کمک فن‌آوری‌های آمریکا تولید نمی‌شود و بنابراین اسمیک ممکن است قوانین وزارت بازرگانی را نقض کرده باشد.

او تأکید کرد که صادرات فن‌آوری آمریکا به هواوی و اسمیک باید پایان یابد تا مشخص شود هر شرکت که قوانین ایالات متحده را زیر پا بگذارد و امنیت ملی را تضعیف کند، از فن‌آوری آمریکایی محروم خواهد شد.

شرکت هواوی در ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل نگرانی‌های امنیتی در فهرست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفت و توزیع‌کنندگان آمریکایی مجبور شدند تا برای ارسال کالا به این شرکت، مجوز ویژه‌ای دریافت کنند.

اسمیک‌ نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به فهرست سیاه دیگر آمریکا افزوده شد چرا که این نگرانی به وجود آمده بود که بتواند فناوری‌های پیشرفته را به سوی کاربردهای نظامی منحرف کند.

محدودیت‌های تجاری اعمال‌شده بر هواوی و اسمیک شامل قانون «محصولات مستقیم خارجی» وزارت بازرگانی آمریکا می‌شود که تمامی شرکت‌های دنیا را از استفاده از ابزارهای آمریکایی در راستای تولید تراشه برای هواوی چین منع می‌کند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که به رغم محدودیت‌های تجاری، تأمین‌کنندگان هواوی و اسمیک برای فروش فن‌آوری‌های آمریکا به این شرکت‌ها، میلیاردها دلار مجوز دریافت کرده‌اند و حدود ۹۰ درصد از مجوزها برای فروش به اسمیک بوده است.

XS
SM
MD
LG