لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۳

ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز می‌شود؛ آمریکا: اسرائیل گامهای مهمی برای کاهش بحران انسانی در غزه برداشته است


وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد ساخت اسکله ارسال کمک‌های ضروری در سواحل غزه به زودی آغاز می‌شود، نماینده آمریکا هم گفت اسرائیل گامهای مهمی برای کاهش بحران انسانی در غزه برداشته است.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت به خبرنگاران گفت کشتی‌های حامل تجهیزات پروژه اسکله در منطقه مدیترانه هستند و ما خیلی زود کار ساخت و ساز این اسکله را آغاز می‌کنیم.

به گفته او این تاسیسات شامل یک سکوی فراساحلی برای انتقال کمک از کشتیهای بزرگتر به کشتیهای کوچکتر و یک اسکله برای ورود این کمکها به بخش خشکی خواهد بود.

برنامه‌ تاسیس اسکله‌ای در سواحل غزه برای کمک‌رسانی مستقیم به فلسطینی‌ها نخستین بار توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اواسط اسفندماه گذشته اعلام شد.

فرستاده ویژه منطقه‌ای آمریکا در امور بشردوستانه هم روز سه‌شنبه گفت اسرائیل در هفته‌های اخیر گامهای مهمی برای ورود کمکهای بشردوستانه به غزه برداشته است، اما هنوز کارهای قابل‌توجهی مانده که باید انجام شود تا «خطر قحطی» در این منطقه کاهش یابد.

دیوید ساترفیلد در جمع خبرنگاران خطر وقوع قحطی در سراسر غزه به ویژه در شمال را «بسیار زیاد» دانست و خواستار اقدامات بیشتر برای کمک به نیازمندان شد.

با آغاز جنگ در غزه پس از حمله مرگبار گروه فلسطینی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، اسرائیل گذرگاههای مرزی نوار غزه را محدود و مسدود کرد. چندی بعد اما با فشار ایالات متحده و متحدانش با ارسال کمکهای جهانی به مردم غیرنظامی غزه موافقت کرد اما تاخیر زیاد در ورود کامیونها به علت بازرسیهای زمان‌بر اسرائیل باعث شد ایالات متحده ارسال کمکهای بشردوستانه از راه آسمان و ساخت اسکله دریایی برای ورود این کمکها را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG