لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۲

پایان رویای جام ملت‌های ۲۰۲۳؛ تیم ایران از قطر شکست خورد


شکست تیم فوتبال ایران از قطر
شکست تیم فوتبال ایران از قطر

تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ، در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، در ورزشگاه «الثمامه» به قضاوت احمد علی از کویت، در مقابل قطر سه بر دو‌ تن به شکست داد.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، برای شروع این دیدار علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، سردار آزمون و مهدی طارمی را به زمین فرستاد.

گل ایران در دقیقه سوم توسط سردار آزمون به ثمر رسید. توپ ارسالی در محوطه جریمه با قیچی برگردان او به گوشه تور دروازه قطر چسبید و گلی زودهنگام به ثبت رسید.

ایران در ادامه بازی، دو‌ موقعیت حساس دیگر روی دروازه قطر ایجاد کرد اما نتوانست دروازه حریف را باز کند. در دقیقه ۱۷، نخستین ضد حمله خطرناک‌ تیم میزبان با پاس اکرم عفیف، و به وسیله جاسم جابر به گل تساوی قطر تبدیل شد.

تیم ایران پس از دریافت گل عقب نشست و تیم‌ قطر نبض بازی را در دست گرفت و با در اختیار داشتن توپ و میدان، موقعیت‌هایی برای گل‌زنی ایجاد کرد. اکرم عفیف در دقیقه ۴۳ صاحب توپ شد و در میان چهار بازیکن ایران با شوتی محکم، دروازه علیرضا بیرانوند را گشود تا حساب کار، دو بر یک به سود قطر شود.

در دقایق تلف شده نیمه نخست، کرنر ارسالی به سامان قدوس رسید و‌ ضربه او‌ توسط لوکاس مندس از دفع شد. کادر فنی و بازیکنان اعتقاد به خطای هند مندس داشتند اما بعد از بررسی داوران بازبینی، اعتراض ایران رد شد.

دیوید بکهام، ستاره سابق تیم‌ملی انگلیس و مالک باشگاه اینتر میامی آمریکا، یکی از میهمانان ویژه این دیدار بود.

در ابتدای نیمه دوم، ‌میلاد محمدی و محمد محبی به جای احسان حاج‌صفی و‌امید ابراهیمی وارد زمین شدند. در ادامه، در محوطه جریمه قطر، برخورد توپ با دست احمد فتحی، بازیکن قطر و بازبینی ویدئوی توسط داور، یک‌ پنالتی به سود ایران را به همراه داشت.

در دقیقه پنجاه و یک، علیرضا جهانبخش گل مساوی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه قطر کرد و بار دیگر بازی به تساوی کشیده شد.

اما پس از گل تساوی، قطر عقب نکشید و‌ دو موقعیت خطرناک روی دروازه ایران ایجاد کرد که اعتراض قطری‌ها به پنالتی بودن خطای دروازه بان ایران به درگیری بازیکنان دو‌تیم هم انجامید.

در دقیفه ۸۲، در موقعیتی که بازیکنان ایران اعتقاد به آفساید داشتند، معز علی دروازه ایران را گشود و‌ سومین گل قطر وارد دروازه ایران شد.

پس از دریافت این گل، شهریار مغانلو جایگزین رامین رضاییان شد و در دقیقه ۹۰ به اضافه ۳، خطای شجاع خلیل زاده به روی‌ اکرم عفیف، با بازبینی ویدئویی از سوی داور با کارت قرمز و‌ اخراج او‌ همراه شد. رضا اسدی، آخرین تعویض ایران بود که جای مهدی طارمی را گرفت.

تیم ایران که با برتری در مقابل ژاپن در یک‌چهارم نهایی، امید زیادی برای رسیدن به فینال این دوره از جام‌ملت ها را داشت، با شکست ۳-۲ مقابل قطر بار دیگر ناکام ماند.

تیم ملی فوتبال ایران پس از دو‌ دهه به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد، اما درخشش تیم ملی در شبکه‌های اجتماعی و‌ میان مردم با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.

در جریان اعترضات سراسری ۱۴۰۱ و‌ همزمان با حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر، فاصله محسوسی میان طرفداران فوتبال با تیم ملی ایجاد شد، تا جایی‌که شماری از مردم بعد از باخت تیم ملی مقابل آمریکا، به شادمانی پرداختند.

فوتبال‌دوستان ایران و طرفداران همیشگی تیم‌ ملی و‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی، از بی‌تفاوتی بازیکنان تیم ملی نسبت به اتفاقات در ایران ناراحت بودند و‌ انتظار داشتند که بازیکنان تیم ملی، صدای مردم در جام‌ جهانی‌ باشند.

به‌رغم‌ آنکه پیش از بازی با انگلیس، بازیکنان تیم‌ملی در جو پر از اختناق اردو‌ و‌ نشست‌های خبری با یاد کردن از خدای رنگین کمان و‌ همراهی نکردن با سرود ملی تلاش کردند همراهی خود را با مردم نشان دهند اما شماری از مردم در شبکه‌های اجتماعی، به تیم ملی لقب تیم میلی و‌ تیم جمهوری اسلامی دادند.

شاید تیم ملی ایران با کسب عنوان قهرمانی در هجدهمین دوره جام ملت‌ها می‌توانست بار دیگر در دل هواداران جای بگیرد.

XS
SM
MD
LG