لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۴۲

جنجال عراقی‌ها در پی قضاوت علیرضا فغانی


 تاثیرگذارترین قضاوت جام‌ ملت‌های آسیا با داور سرشناس فوتبال ایران
 تاثیرگذارترین قضاوت جام‌ ملت‌های آسیا با داور سرشناس فوتبال ایران

قضاوت علیرضا فغانی داور ایرانی - استرالیایی در بازی تیم‌های عراق و‌ اردن تاکنون تاثیرگذارترین و بحث برانگیزترین صحنه داوری در هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا بوده است، قضاوتی که با واکنش رسمی فدراسیون فوتبال عراق، فدراسیون فوتبال استرالیا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم روبرو شد.

این دیدار که در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها بین دو‌ تیم عراق و اردن برای راهیابی به جمع هشت تیم‌ برتر انجام شد، روز دوشنبه نهم بهمن، با برتری ۳ بر ۲ اردن به پایان رسید.

آیمن حسین مهاجم تیم ملی عراق
آیمن حسین مهاجم تیم ملی عراق

صحنه بحث برانگیز این دیدار در دقیقه ۷۶ بازی روی داد که آیمن حسین بازیکن تیم عراق پس از به ثمر رساندن گل دوم تیمش به دلیل خوشحالی جنجالی مقابل هواداران اردنی از داور میدان کارت زرد دریافت کرد. این دومین کارت زرد آیمن حسین بود و در نتیجه، داور باید او را از زمین بازی اخراج می‌کرد.

صحنه بحث بر انگیز دیدار عراق- اردن دقیقه ۷۶
صحنه بحث بر انگیز دیدار عراق- اردن دقیقه ۷۶

واکنش او‌ و دیگر بازیکنان عراق به این تصمیم داور با جنجال در روی سکوها همراه شد. عراق، که دو‌ بر یک از اردن پیش بود پس از ده نفره شدن دو‌ گل دیگر دریافت کرد و در پایان بازی، با شکست ۳-۲ مقابل اردن از دور رقابت‌ها کنار رفت.

سرمربی تیم فوتبال عراق، خسوس کاساس در نشست خبری پس از بازی گفت: بخشی از مسئولیت این باخت بر عهده من است، اما کارت قرمز علیرضا فغانی به ایمن حسین دلیل اصلی حذف از رقابت‌ها است.

اندکی بعد از پایان این دیدار، هواداران عراقی در فضای مجازی به شدت علیرضا فغانی را بابت اخراج آیمن حسین مورد انتقاد قرار دادند. حتی برخی از آنها اقدام به جمع آوری امضا کردند تا با ارسال نامه به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC قضاوت علیرضا فغانی را تعلیق کنند.

فدراسیون فوتبال عراق با ارسال شکایت خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا، این تصمیم، یعنی نشان دادن کارت زرد دوم به بازیکن عراق از سوی فغانی را «غیر عادلانه» و‌ «متناقض با اصل بی طرفی داور» دانست. چرا که بازیکنان اردن هم همین نوع خوشحالی را پس از به ثمر رساندن گل اول انجام دادند.

فغانی در مجموع دیدار عراق - اردن پنج بار از کارت زرد و دو بار از کارت قرمز استفاده کرد. این دومین قضاوت داور ایرانی - استرالیایی در این دوره از رقابت‌های جام‌ ملتها بود.

علیرضا فغانی دیدار افتتاحیه همین دوره از مسابقات میان قطر و لبنان را نیز قضاوت کرد و در آن دیدار هم چهار بار از کارت زرد خود استفاده کرد.

هواداران عراقی در فضای مجازی، به شدت علیرضا فغانی را بابت اخراج آیمن حسین مورد انتقاد قرار دادند.
هواداران عراقی در فضای مجازی، به شدت علیرضا فغانی را بابت اخراج آیمن حسین مورد انتقاد قرار دادند.

در آن‌سو، در پی حملات گسترده و توهین‌آمیز کاربران فضای مجازی و طرفداران عراق به علیرضا فغانی به خاطر این تصمیم بحث‌برانگیز در بازی تیم‌های ملی عراق و اردن، فدراسیون فوتبال استرالیا با انتشار بیانیه‌ای از نماینده داوری آن کشور در جام ملت‌های آسیا حمایت کرد.

بسیاری از کارشناسان داوری از جمله در برنامه های تلویزیونی الکاس قطر، شادی گل ایمن حسین را «ناجوانمردانه» و «مبالغه‌آمیز» دانستند و با توجه به اینکه علیرضا فغانی پس از چهار بار سوت زدن از این بازیکن می‌خواهد که به زمین بازگردد و‌ البته امتناع ایمن حسین از دستور داور، تصمیم داور برای نشان دادن کار‌ت زرد را درست ارزیابی کردند.

شادی گل طولانی، بی اعتنایی به دستور داور و بی احترامی به هواداران اردنی دلیل دریافت کارت زرد بازیکن عراقی بود
شادی گل طولانی، بی اعتنایی به دستور داور و بی احترامی به هواداران اردنی دلیل دریافت کارت زرد بازیکن عراقی بود

به‌گفته‌ کارشناسان، شادی پس از گل این بازیکن عراقی که یک بار با هواداران، و دو بار با بازیکنان و بعد از بازگشت به زمین و‌ سپس یک بار دیگر شادی گل در زمین، اشتباه بود. هرچند که شادی گل اردنی‌ها نیز بیشتر از عراقی‌ها وقت بازی را تلف کرد، اما حرکت «غیر اخلاقی» آیمن حسین مقابل هواداران اردنی خود جریمه کارت زرد بهمراه داشت. در ایران خداداد عزیزی در برنامه زنده تلویزیونی از جامعه داوری و اهالی فوتبال ایران خواست که به صراحت و تمام قد از علیرضا فغانی داور ایرانی استرالیایی حمایت کنند.

اما فدراسیون فوتبال ایران، کمیته داوران و‌ دیگر مسولان فوتبال ایران تاکنون واکنشی در این باره نشان نداده‌اند.

در پی حملات گسترده کاربران عراقی به صفحه علیرضا فغانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، صفحه او از دسترس خارج شد. به نظر ریپورت صفحه اینستاگرام فغانی و‌ برادرش محمدرضا فغانی توسط کاربران عراقی صورت گرفته است.

علیرضا فغانی در سال ۱۳۹۸ و‌ پس از جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به استرالیا مهاجرت کرد.

فغانی که سابقه قضاوت فینال‌های مختلف و بازی رده‌بندی جام جهانی را در کارنامه داشت، پس از داوری در لیگ استرالیا، در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و‌ جام‌ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به عنوان داوری استرالیایی به قضاوت پرداخته است.

XS
SM
MD
LG