لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۱۵

بلینکن از چین خواست جمهوری اسلامی را از تشدید تنش‌ها در منطقه بازدارد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر خود به پکن و دیدار با مقامات چینی، ضمن پرداختن به موضوعات مختلف مورد اختلاف میان واشنگتن و پکن، از شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، خواست با استفاده از نفوذ کشورش جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بازدارد.

بلینکن در پکن همچنین در گفت‌و‌گویی پنج ساعت و نیمه با وانگ یی، همتای چینی خود، به نگرانی آمریکا از حمایت چین از روسیه در جنگ با اوکراین پرداخت.

چین، بزرگترین تأمین‌کننده ماشین‌آلات، میکروالکترونیک، و نیتروسلولز است که برای ساخت مهمات و سوخت موشک و سایر موارد با کاربرد دوگانه‌ به کار می‌روند و مسکو از آنها برای تقویت پایگاه صنعتی دفاعی خود استفاده می‌کند.

همزمان، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در حاشیه یک نشست امنیتی منطقه‌ای در قزاقستان با همتای چینی خود دیدار کرد و ضمن تأکید بر نزدیکی روابط پکن و مسکو گفت که دو کشور برای تقویت «مشارکت استراتژیک خود در بخش دفاعی» تلاش می‌کنند.

بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی خود به این پرسش که آیا واشنگتن تحریم‌هایی را به دلیل حمایت چین از روسیه اعمال خواهد کرد یا خیر پاسخی نداد.

چین ادعا می‌کند که تسلیحاتی به روسیه ارائه نکرده است و در عین حال تأکید دارد که تجارت عادی میان چین و روسیه نباید قطع یا محدود شود.

شی جین‌پینگ هم در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا، نگرانی پکن در مورد محدود شدن توسعه اقتصادی‌اش توسط ایالات متحده را تکرار کرد.

ساعاتی پیش از ورود بلینکن به چین در روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، لایحه‌ای را امضاء کرد که شامل ۸ میلیارد دلار برای مقابله با قدرت نظامی چین، چند میلیارد دلار کمک دفاعی برای تایوان، و ۶۱ میلیارد دلار برای حمایت از اوکراین بود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، از آمریکا خواست روی «خطوط قرمز» این کشور که «حاکمیت، امنیت، و توسعه» را در برمی‌گیرد پا نگذارد که از این اظهارات در رسانه‌ها به عنوان اشاره‌ای آشکار به مناقشه بر سر تایوان یاد شد.

روابط چین با روسیه، تهدیدهای مداوم چین علیه تایوان، اختلافات مرزی در دریای جنوبی چین و مسائل مرتبط با تجارت منصفانه مدت‌ها است که روابط پکن با واشنگتن را تیره کرده است.

سایر موضوعات مورد بحث میان مقامات ارشد چین و آمریکا شامل هوش مصنوعی و همچنین تلاش آمریکا برای همکاری در رابطه با محدود کردن عرضه مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت فنتانیل توسط چین بود.

منبع: رویترز

XS
SM
MD
LG