لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۰۴

فرمان اجرایی جو بایدن؛ سرمایه‌گذاری آمریکا در «فناوری‌های خاص» در چین محدود می‌شود


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با صدور فرمان اجرایی، سرمایه‌گذاری‌های خاص ایالات متحده را در فناوری «نیمه‌رسانه‌ها» و «میکروالکترونیک»، «فناوری‌های کوانتومی» و برخی از «سیستم‌های هوش مصنوعی» در چین را محدود کرد.

به گزارش رویترز، این دستور به وزیر خزانه‌داری آمریکا اختیار می‌دهد تا با هدف ممانعت از کمک «منابع آمریکایی» به «پیشرفت نظامی چین» و «تضعیف امنیت ملی آمریکا»، سرمایه‌گذاری در نهادهای چینی مرتبط با نیمه‌رسانه‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی را محدود کند.

بر اساس این فرمان اجرایی، از این پس محدودیت‌هایی در «فن‌آوری‌های حساس» از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌خصوصی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های سبز اعمال خواهد شد.

همزمان فرمان اجرایی جو بایدن تصریح می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش «باید» با «اطلاع‌ دولت» انجام شود و برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز ممنوع خواهد شد.

در این‌حال، فرمان اجرایی بر سرمایه‌گذاری‌های موجود تاثیری نخواهد گذاشت و قرار است در سال آینده پس از یک دوره آزمایشی، اجرایی شود.

همچنین دامنه این برنامه و تعاریف فناوری‌هایی مانند «هوش مصنوعی» و «محاسبات کوانتومی» هنوز در حال گسترش است که به طور بالقوه معافیت‌هایی را برای کار‌های پژوهشی شامل می‌شود.

چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود: این‌ها تدابیر مناسبی هستند و آنطور که پکن می‌گوید، «محاصره فناوری» نیست.

پیش‌تر نیز رویترز به گفته یک مقام آگاه خبر داده بود که هدف این طرح‌ جلوگیری از دخالت سرمایه و تخصص ایالات متحده در توسعه فناوری‌هایی است که می‌تواند از مدرن‌سازی نظامی چین حمایت کرده و امنیت ملی ایالات متحده را تهدید کند.

XS
SM
MD
LG