لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۴۳

وداع با اسطوره؛ آندریاس برمه، ستاره فوتبال آلمان، در ۶۳ سالگی درگذشت


قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰ که با گل خود در فینال، آلمان را به پیروزی رساند، به طور ناگهانی بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد. سوزانه شفر، همسر برمه، با تایید این خبر گفت که او شب گذشته در مونیخ و در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

برمه در سطح باشگاهی و ملی عملکرد درخشانی داشت، اما نام او با تاریخ فوتبال گره خورده است زمانی که در دقیقه ۸۵ بازی فینال جام جهانی ۱۹۹۰ در رم، یک پنالتی مقابل آرژانتین به ثمر رساند و باعث پیروزی یک به صفر آلمان غربی و کسب سومین قهرمانی آنها در جام جهانی شد. بعداً در همان سال، پس از اتحاد دو آلمان، یک تیم ملی فوتبال متحد برای این کشور تشکیل شد.

برمه دو بار قهرمان بوندسلیگا شد – یک بار با هر کدام از باشگاه‌های بوندسلیگا بایرن مونیخ و 1. اف‌سی کایزرسلاوترن – و همچنین در سال ۱۹۸۹ با اینترمیلان قهرمان سری آ ایتالیا شد.

رودی فولر، هم‌تیمی برمه در تیم ملی آلمان، با ابراز تاسف عمیق از این اتفاق، گفت: «خبر مرگ آندریاس را نمی‌توانم باور کنم. از مرگ ناگهانی او بسیار غمگینم. او قهرمان جام جهانی ما بود، ولی برای من بیش از این ارزش داشت. او تا امروز دوست نزدیک من بود. دلم برای عشق زیبای او به زندگی تنگ می‌شود.»

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان هم با انتشار بیانیه‌ای، برمه را «یکی از بهترین و بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ آلمان» دانست و اذعان داشت که فوتبال آلمان به او مدیون است.

او افزود: «او در کنار ماریو گوتزه، گرد مولر و هلموت راهن، یکی از چهار بازیکن آلمانی بود که تیم ملی ما را به قهرمانی جام جهانی رساند. اعصاب فولادین و قدرت او در تکل زدن، دوپاد بودن، سانتر، پاس، تعهد – همه اینها باعث برجسته شدن او می‌شد، همه اینها باعث شادی و لحظات فوق العاده زیادی برای ما شد.»

برمه توانایی بازی در چندین موقعیت مختلف در سمت چپ زمین را داشت و با ۸۶ بازی ملی،۸ گل برای آلمان به ثمر رساند. او بخشی از تیمی بود که در جام جهانی ۱۹۸۶ نایب قهرمان و در مسابقات قهرمانی اروپا ۱۹۹۲ نایب قهرمان شد.

گفتنی است حضور آندریاس برمه در مراسم افتتاحیه باشگاه لاکچری متافیتنس در خیابان فرشته در شمال شهر تهران در کنار چهره‌‌هایی چون لوتار ماتئوس مارکوس مرک و پیرلوئیجی کولینا، در فروردین ۱۴۰۱ خبرساز شد.

XS
SM
MD
LG